Sütőtök

A sütőtök a kobakosok vagy tökfélék családjába tartozik, akárcsak a cukkini, dinnye, főzőtök vagy az uborka. A hódító spanyoloknak köszönhetjük ezt is, akárcsak a paradicsomot, paprikát, burgonyát vagy a kukoricát. Ez a zöldség ugyanis Amerikából származik, hazánkban a 19. században vált kedvelt zöldséggé. A 18. században a sütnivaló tököt még jellemzően úritöknek hívták. De fejér tök és bécsi tök néven is ismert volt.

Hazánkban elsősorban kiskerti termesztésben volt jelentős, főleg a Nagydobosi, Kiszombori és az Óvári sütőtök fajták. Már az őseink is termesztették, annál is inkább, mivel rendkívül igénytelen, akár kukorica között vetve is megél. Hazánkban szinte bárhol megél, de elsősorban a meleg, napfényes területeket kedveli igazán. Azonban tápanyagigényes, így ajánlott jól trágyázott talajba vetni a magokat.

Sütőtök termesztése hazánkban

Hazánkban ennek a vitamindús zöldségnek a fogyasztása évről-évre növekszik. Ebben szerepet játszanak a szezonban országszerte megrendezésre kerülő Sütőtök Fesztiválok is, melyek szintén népszerűsíteni hivatottak ezt a nagyon egészséges zöldséget. A legnagyobb területen Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében termesztik hazánkban. De Csongrád-Csanád, Bács-Kiskun és Borsod-Abaúj-Zemplén megyében is 200 hektár fölötti területen. A legismertebb, legjellemzőbb hazánkban a Nagydobosi tök.

A világ legnagyobb sütőtök termesztő országai: USA, Kanada, Mexikó, India és Kína. Európában és hazánkban is elsősorban fogyasztásra szánt sütőtököt termesztenek. Takarmányként való termesztése nem számottevő.

Sütőtökök jótékony hatása

A legkülönbözőbb fajtákkal az őszi tök szezonban találkozhatunk leginkább a piacokon és a bevásárlóközpontok polcain. Ugyanis nagyon egészséges számos – a szervezet számára hasznos – vitamint és ásványi anyagot tartalmaz. Érdemes ezért minél többet fogyasztani belőle nemcsak a szezonban. Ugyanis a sütőtök télire is elrakható, mivel remekül le is fagyasztható. Ezenkívül befőtt, lekvár, ivólé, de akár pálinka is készíthető belőle. Számos sós- és édes ütőtökös étel alapanyaga, de babáknak is adható

Hatása a szervezetre igazán jótékony. Magas a bétakarotin, antioxidáns és rost tartalma is. Rendszeres fogyasztásával számos betegség megelőzhető, de a szervezet vitamin raktárát is feltölthetjük vele a téli időszak előtt. Ráadásul a kalória tartalma nem magas, így remek kiegészítője a fogyókúrás étrendnek is.

https://hu.wikipedia.org/wiki/S%C3%BCt%C5%91t%C3%B6k

Vissza a kategória cikkeihez